Current Doctoral Projects

Historical Musicology, Music Theory and Church Music Studies

Agaibi, Lucia
Jenseits der Avantgarde - Über Einfluss und Rezeption von Jazz und Pop in der österreichischen Musik der 1960er Jahre
Supervisors: Peter Revers, André Doehring, Hartmut Krones (mdw)
SS 2018

Andraschek Siegmund
Robert Stolz - with particular consideration of his issue of brass and woodwind instruments in orchestrating his works
Supervisors: Wolfgang Suppan, Klaus Aringer, Franz Kerschbaumer, Thomas Hochradner (Mozarteum)
WS 2012/13

Beban Hrvoje
The Dominican Choral Tradition in the Late Medieval Dalmatia: Repertoire analysis
Supervisors: Franz Karl Praßl, Klaus Aringer, Roman Hankeln (Uni Trondheim)
WS 2011/12

Buzic, Tomislav
The reception of Baroque music in selected works by Rochberg, Schnittkle, and Szymánski
Supervisors: Christian Utz, Peter Revers, Christoph Flamm (MH Lübeck)
SS 2016

Cizmìc Ana
Medieval manuscripts in Dalmatia: Inventory and commentary
Supervisors: Franz Karl Praßl, Klaus Aringer, Andreas Haug (Uni Würzburg)
WS 2009/10

Drenik, Michael 
Franz Lehars Miss- und Welterfolg einer Operette - Zur Ostasienrezeption in seinen Operetten "Die gelbe Jacke" und "Das Land des Lächelns"
Supervisors: Peter Revers, Klaus Aringer, Christian Glanz (mdw)
WS 2016/17

Hörmann, Christina
Ferdinand Rebay 1880-1953
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Hartmut Krones (mdw)
WS 2018/19

Klarer Stefan
Pater Roman Bannwart und der "Einsiedler Choralstil"
Supervisors: Dominik Sackmann (ZHdK), Franz Karl Praßl, Johannes B. Göschl (HMT München)
WS 2015/16

Kremenović, Vanesa
The role and significance of Austro-Hungarian musicians in the development of the music culture of the region of Bosanska Krajina in the period from 1878-1918
Supervisors: Peter Revers, Klaus Aringer, Karl Kaser (KFU Graz)
SS 2017

Lorenzin, Johanna Elvira
Gustav Mahlers 10. Symphonie – Kurt Sanderlings Revision der Konzertfassung von Deryck Cooke
Supervisors: Peter Revers, Christian Utz, Jörg Rothkamm (Eberhard Karls Universität Tübingen)
SS 2019

Motavasseli, Majid
Satzmodellbasierte Untersuchungen zu Struktur, Stilistik und Interpretation im Spätwerk Gustav Mahlers
Supervisors: Christian Utz, Peter Revers, Federico Celestini (UIBK)
SS 2019

Nielsen, Sven
Ferdinand Bischoff - Biographie einer bedeutenden Persönlichkeit des Grazer Musiklebens im Spiegel ihrer Korrespondenz
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Barbara Boisits (ÖAW)
SS 2018

Novak Manfred
Composition for the Liturgy Including the Singing Congregation since the Second Vatican Council
Supervisors: Franz Karl Praßl, Klaus Aringer, Markus Eham (Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt)
WS 2014/15

Ntsepe, John
Theoretical and philosophical aesthetics in Niwolai Karlovich Medtner's piano compositions
Supervisors: Christian Utz, Peter Revers, Christoph Flamm (MH Lübeck)
WS 2015/16

Paclová, Jarmila
Joseph Anton Steffans unveröffentlichte Klaviersonaten
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Dagmar Glüxam (Uni Wien)
WS 2018/19

Paul Verena
The "Symphonic" Wind Band
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Damien Sagrillo (L'Université der Luxembourg)
WS 2013/14

Poljak, Dario
Historically informed performance practice and 17th century Venetian operas – How might the operas of Francesco Cavalli be performed today?
Supervisors: Klaus Aringer, Christa Brüstle, Markus Grassl (mdw)
WS 2019/20

Rebrina Ana
Relation of Structure, Form and Perception in Post-Tonal Music - Analysis of Compositions by Pierre Boulez, Jean Barraqué, Karel Goeyvaerts and Michel Fano
Supervisors: Christian Utz, Christa Brüstle, Mark Delaere (KU Leuven)
WS 2019/20

Revers, Daniel
Musik als Träger und Organ der Revolution im Gebiet des Deutschen Bundes 1848/49
Supervisors: Klaus Aringer, Federico Celestini (Universität Innsbruck), Dieter Binder (KFU Graz)
SS 2018

Schmid Martin Anton
Prediction of chord roots in different harmonic contexts
Supervisors: Christian Utz, Peter Revers, Richard Parncutt (KFU Graz)
WS 2012/13

Schönbauer, Martin
Reassessing Edmund Eysler – Wenn der Kanon vergisst…
Supervisors: Susanne Kogler, Klaus Aringer, Christian Glanz (mdw)
SS 2019

Šedová Eva
Josef Chmelicek - Sein Leben und Werk
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Lubomír Spurný (Masaryk-University, Brno)
WS 2017/18

Vass Katharina
Ignaz Pleyel’s chamber works with mixed instrumentation and their arrangements
Supervisors: Klaus Aringer, Peter Revers, Martin Eybl (mdw)
WS 2014/15

Watzatka, Ágnes
Plainchant Melodies in the Workshop of Franz Liszt
Supervisors: Franz Karl Praßl, Klaus Aringer, Michael Heinemann (HfMDD)
WS 2018/19

Wozonig, Thomas
Herbert von Karajan als Interpret der Sinfonien von Jean Sibelius
Supervisors: Peter Revers, Klaus Aringer, Tomi Mäkelä (Universität Halle-Wittenberg)
SS 2018

Zidaric Györek Petra
Rezeption arabischer Musik und Musiktheorie in der Neuen Musik
Supervisors:Christian Utz, Peter Revers, Wolfgang Gratzer (Mozarteum)
WS 2015/16

Jazz Research and Popular Music Studies

Drexler, Stefanie
Beruf: Songwriter? Zur Praxis und Profession der Songwriter von aktueller populärer Musik
Supervisors: André Doehring, Franz Krieger, Simon Barber (Birmingham City University)
SS 2018

Krisper, Eva
"Sie wünschen, wir spielen (nicht)": Zwischen Kreativität und Professionalismus in musikalischen Praktiken von Coverbands
Supervisors: André Doehring, Sarah Weiss, Michael Huber (mdw)
WS 2017/18

Proyer, Lukas
Die britische Canterbury Scene als Jazzgeschichte
Supervisors: André Doehring, Franz Krieger, Jürgen Arndt (MuHo Mannheim)
WS 2017/18

Stadler, Max
Contemporary A Cappella Arranging & Producing. Arrangement, Techniken,Produktionen und musikpädagogische Ausblicke.
Supervisors: André Doehring, Bernhard Gritsch, Michael Rappe (HfMT Köln)
WS 2017/18

Music Aesthetics

Maierhofer-Lischka Margarethe
Zwischen Hören und Sehen: Inszenierungen der Wahrnehmung in zeitgenössischen Hör-Musiktheaterwerken
Supervisors: Christian Utz, Christa Brüstle, Clemens Risi (FU Berlin)
SS 2013

Mangeng Iris 
The femme fatale in Viennese operas at the Fin-de-siècle
Supervisors: Christa Brüstle, Harald Haslmayr, Melanie Unseld (Universität Oldenburg)
WS 2014/15

Scharfetter Nadine
Der Aspekt des Körperlichen im experimentellen Musiktheater Dieter Schnebels - unter besonderer Berücksichtigung der Werke Maulwerke und Körper-Sprache
Supervisors: Christa Brüstle, Silke Kruse-Weber, Wolfgang Gratzer (Mozarteum)
WS 2014/15

Ethnomusicology

Halužan, Tanja
Music at weddings in Zagreb
Supervisors: Gerd Grupe, André Doehring, Naila Ceribašić (IEF Zagreb)
WS 2018/19

Ninaus, Peter
Der Choro und sein Einfluss auf die brasilianische Musik am Beispiel der Choro-Tradition in Maranhão
Supervisors: Gerd Grupe, André Doehring, Julio Mendívil (Universität Wien)
WS 2016/17

Scassellati, Mattia
Music, dance, and social structures in the tango argentino scene of North-Eastern Italy from the 1990s until today
Supervisors: Gerd Grupe, André Doehring, Enrique Cámara de Landa (Universidad de Valladolid)
WS 2018/19

Schubert, Denise
Kapverdische Musik. Künstlerische Ausdrucksform und Identitätsvermittler einer transkulturellen Gesellschaft
Supervisors: Gerd Grupe, André Doehring, Regine Allgayer-Kaufmann (Universität Wien)
WS 2013/14

Vukobratović, Jelka
Motivation and emotion in music-making in Northwest Croatia
Supervisors: Gerd Grupe, Sarah Weiss, Naila Ceribasic (Institute of Ethnology and Folklore Research  Zagreb)
WS 2014/15

Wimmer, Florian
Musizieren im Lungau: eine musikalische Ethnographie in einer österreichischen Alpenregion
Supervisors: Sarah Weiss, Gerd Grupe, Thomas Hochradner (Mozarteum)
WS 2013/14

Theater Studies/Dramaturgy

Wurzinger, Karin 
Die grausame Tat auf dem Theater. Dramaturgische Analysen zur grausamen Tat in Senecas Rachetragödien im gesellschaftlichen Kontext
Supervisors: Evelyn Deutsch-Schreiner, Małgorzata Leyko (University of Lodz), Eveline Krummen (KFU Graz)
SS 2018

Music Pedagogy/Instrumental and Voice Pedagogy

Gande Andrea
Intersections of Community Music and Instrumental (Vocal) Pedagogy
Supervisors: Silke Kruse-Weber, Gerd Grupe, Thomas Grosse (HfM Detmold)
WS 2016/17

Karner Magdalena
Pedagogical aptitudes in the instrumental and vocal pedagogy
Supervisors: Silke Kruse-Weber, Bernhard Gritsch, Manuela Paechter (KFU Graz)
WS 2014/15

Lee Sun Hee
Error culture in music schools in Germany and Korea
Supervisors: Silke Kruse-Weber, Bernhard Gritsch, Bernd Clausen (HfM Würzburg)
WS 2012/13

Sari Timea
Western classical Music Education from an Arabic point of view: Motivation and Perceptions of Students in the Sultanate of Oman
Supervisors: Silke Kruse-Weber, Gerd Grupe, Issam El-Mallah (LMU München)
WS 2015/16

Steinmayr, Magdalena
Künstlerische Forschungsprozesse in der Lehramtsausbildung angehender MusikpädagogInnen - eine Neukonzeption Forschenden Lernens
Supervisors: Bernhard Gritsch, Deniz Peters, Eveline Christof (UIBK)
WS 2018/19

Sound and Music Computing

Brandner, Manuel
Analysis of the development of the singing voice in regard to directivity during consecutive years of training at the tertiary level
Supervisors: Alois Sontacchi, Robert Höldrich, Brian F.G. Katz (Université Pierre & Marie Curie Paris)
SS 2017

Marafioti, Andrés 
Exemplar-based audio inpainting in musical signals
Supervisors: Robert Höldrich, Piotr Majdak, Peter Balazs (ÖAW)
WS 2017/18

Pirchner, Andreas
Messapparate als materielle Diskurspraktiken. Zur Untersuchung des subjektiven Erlebens von Musik im Kontext forschungsgeleiteter Produktionsprozesse
Supervisors: Gerhard Eckel, Robert Höldrich, Hans-Jörg Rheinberger (MPIWG Berlin)
WS 2018/19

Plessas, Peter
Instrument Transformations in LiveElectronics
Supervisors: Gerhard Eckel, Simon Emmerson (De Montford University, Leicester), Elena Ungeheuer
WS 2011/12

Rudrich, Daniel
Verfahren zur Parametrisierung von Schallquellen und deren Interaktion mit dem Raum in 3D Aufnahmen
Supervisors: Alois Sontacchi, Robert Höldrich, Ville Pulkki (Aalto University)
WS 2017/18

Stahl, Benjamin
Situation-Aware and Perceptually Informed Signal Processing for Small Microphone Arrays
Supervisors: Alois Sontacchi, Robert Höldrich, Franz Pernkopf (TU Graz)
WS 2018/19

Schörkhuber, Christian
Acoustic Scene Analysis using Distributed Microphone Arrays
Supervisors: Robert Höldrich, Gerhard Eckel, Marc Moonen (KU Leuven)
WS 2014/15

Wendt, Florian
Erweiterte Modelle des Richtungshörens für gerichtete Schallquellen im Raum
Supervisors: Robert Höldrich, Gerhard Eckel, Torsten Dau (TU Denmark)
WS 2015/16

Weger, Marian
Perceived plausibility in augmented auditory feedback for interaction with physical objects
Supervisors: Robert Höldrich, Gerhard Eckel, Thomas Hermann (Universität Bielefeld)
WS 2016/17

Zaunschirm, Markus
Sound focusing in rooms using arrays with variable directivity
Supervisors: Robert Höldrich, Gerhard Eckel, Sascha Spors (Universität Rostock)
WS 2014/15